ANNIVERSARI OYUN İNCELEMESİ
Yazan ve hazırlayan: Dr.Ali Hatay
alihatay@gmx.net




Künye:
Platform PC Games
Yayıncı: Crystal Dynamics
Yapımcı: Eidos İnteractive
Kategori Action Adventure
Çoklu Oyuncu: Yok
Artıları: Grafikler ve müzik çok güzel. Konusu derli toplu. Sistem gereksinimi iyi ve hemen hemen her PC de çalışabilecek konfurigasyona sahip. TombRaider oyun serileri içerisinde klasiklere girebilecek bir oyun. TombRaider'cileri hayal kırıklığına uğratmıyor. Yükleme gerekmiyor.
Eksileri: TombRaider Legend in hemen hemen aynısı. Bazen grafiklerin içinden geçebiliyor. CheckPoint sistemi güzel değil. nerede o eski TR oyunlardaki save sistemi. Bazı ses kartlarında problemler çıkarması.
Genel : 95
Grafik : 90
Ses : 90
Oynanabilirlik : 90

Sistem Gereksinimler:
Minimum:
SYSTEM: Microsoft Windows 2000, XP, Vista
CPU: Pentium 3 1.4Ghz veya Athlon XP 1500+
RAM: 256MB (Windows 2000/XP için), 512MB (Windows Vista için)
GRAFİK KARTI: DirectX 9.0c 64 MB 3D TnL (GeForce 3Ti / Radeon 9 serisi) hızlandırılmış kart
SES: Microsoft Windows 2000/XP/Vista  ses kartı ( DirectX 9.0c le uyumlu)
DVD-ROM: 4x  DVD-ROM sürücü
HARD DİSK SÜRÜCÜ: 4.17 Boş disk alanı

Tavsiye Edilen:
SİSTEM: Microsoft Windows XP, Vista
CPU: Pentium 4 3.0Ghz veya Athlon 64 3000+
MB RAM: 1GB RAM
GRAFİK  Vertex Shader 2.0 and Pixel Shader 2.0 (GeForce 6000 series / Radeon X series) DirectX 9.0c 64 MB 3D hızlı kart
SES: Microsoft Windows XP/Vista uyumlu ses kartı (100% DirectX 9.0c uyumlu)
DVD-ROM: 4x) DVD-ROM Sürücü
HARD DRIVE: 4.17 GB boş disk alanı
 

Geçen sene TombRaider Legend Açıklamasını yaparken şöyle yazmışım;
PC oyunları iki devreye ayrılır 1996 yılından önce ve 1996 yılından sonraki oyunlar. 1996 yılından önceki devire "Karanlık Çağ" diyebiliriz. Çünkü o zamanlar henüz TombRaider oyunları piyasada yoktu.

Evet gerçektende bu tespitim doğrudur. TombRaider oyunu çıktığı zaman bir devrim olmuştu. Oyunlar için üç boyutlu ve arkadan görünümlü karakter yönetmek o zamanlar bir devrim niteliğindeydi. Bu işi başaran Eidos ve Core Desing firmalarıydı. Diğer önemli husus o zamana kadar kullanılan karakter hep erkek olurdu. İlk defa bir bayanı baş rolde oynatmak riskli bir işti. Ama korkulan olmadı. Çünkü oyun o kadar çok tutu ki Lara Croft severlerin kalbinde taht kurmay başardı. Kısa zamanda dünyada 100 binlerce hayranı ortaya çıktı. Oyun en çok satılan oyunlar listesine girdi aylarca hit oldu.

Bu başarının ardından hemen 1997 de TombRaider 2 piyasaya sürüldü. Zaten 2 ci oyunu merak ve sabırsızlıkla bekleyen fanatikler bu oyunuda çok sevdiler. Artık TombRaider oyunları klasik oyunlar kategorisine girmişti bile. Buna güvenen firma 3 cü oyunu çıkardıysa da oyuncular arasında yavaş yavaş şikayetler baş gösterdi. Çünkü firma artık TombRaider oyunlarına birazda ticari amaçla bakmaya başlamıştı. Her yeni oyunda biraz daha allayıp pullayıp piyasaya sürüyordu. Aynı oyun motoru, aynı konu biraz sıkıcı olmaya başlamıştı. Ama Tombraider 3 daha önce bu oyunu oynamamış bir çok kimseyi safına kattı (Örneğin beni)

  Sıkıntıyı anlayan firma artık bir reform yapma zamanının geldiğini anlamış olacaklar ki TombRaider 4 dü piyasaya verdikleri zaman bir çok sıkıntıda gitmiş oldu. Eleştiriler duruldu. Oyun motoru aynıydı ama Lara'nın modellemesi çok iyi olmuştu. Ayrıca konu bakımından çok güzeldi. Bulmacalar daha iyiydi. Lara'ya bir çok yeni hareket imkanı verilmişti. Oyunun bir özelliği de oyun sonunda Lara'nın şüpheli ölümü oldu. Bu Lara severleri üzse de oyunu ilgi çeker ve enteresan bir hale getirmişti. Şimdi herkes Lara'ya ne olduğunu soruyorlardı. Ölmediğini hepimiz biliyorduk ama hep içimizde bir acaba vardı. Bu nedenle serinin bir sonraki oyunu merak içerisinde beklendi. Nihayet 2000 yılında TombRaider 5 Cronicles piyasaya verildi. Ama bu oyunda Lara'ya ne oldu bilmecesini çözmedi. Çünkü oyun Lara'nın hayatından kesitler sunuyordu. Tabii ki yine yeni oyun için beklentiler başladı. Böylece firma ticari amacını sonuna kadar kullanıyordu. Ama bu ters tepti ve TombRaider 6 Angel of Darknes 3 yıl sonunda çıktığı zaman büyük hayal kırıklığı yaşandı. Çünkü bu oyun serinin en kötü oyunuydu. Tepkiler gecikmedi. Bir çok kimsenin homurtuları yükseldi, fanatiklerin içi burkuldu. Bu nedenle Core Desing firması bile iflas etti.
 
 Eidos durumu kurtarmak için Crystal Dynamics firması ile anlaştı ve TombRaider oyunları için bu firmayı görevlendirdi. Böyle yapması çok iyi oldu. Oyun sahasında lider ve deneyimli Crystal Dynamics, Tombraider serisi oyunlarında bir devrim yaparak artık bu oyunun sonu geldi diyenleri utandırdı ve harika bir çıkışla TombRaider Legend oyununu çıkardı. Bu oyun sayesinde TombRaider tekrar eski şaşalı günlerine döndü. Crystal Dynamics hemen hemen tüm TombRaider severlerin istek ve arzularına önem vermiş istenilen bir oyun yapmıştı. Oyun tamamen değişmiş, yeni bir oyun motoru kullanılmış, yeni bir  Lara dizayn edilmiş yeni ses ve yeni grafikler, oyun kontrol tuşlarına varıncaya kadar her şey değişmişti. Herkes çok mutlu olmuş ve severek oyunu oynamıştı.

Aradan 1 sene geçince Eidos bir sürpriz yapmış ve yeni çıkacak bir oyunla bizleri TombRaider 1 sevinci yaşatacaktı. Öncelikle bu işin nasıl olacağını düşünürken açıklama ardından geldi. Evet 2006 yılı TombRaider oyunlarının çıkışının 10 cu yıldönümüydü. Bu yıldönümünü kutlamak lazımdı. Nitekim öyle oldu yeni çıkacak oyun TR1 in mekanlarında yeni teknolojiyle hazırlanmış bir oyun olacaktı. Artık bize beklemek kalıyordu. 1 sene sonra oyun söz verildiği gibi Haziran ayında çıktı.
Böyle kısa bir tarihçeyi hayatı anlattıktan sonra gelelim yeni oyunumuza: TOMBRAİDER ANNIVERSARY. Yani TombRaiderin yıldönümü.

Oyun Amerika'da 5 Haziranda, Avrupa'da 1 Haziran'da piyasada olacak. Oyunun orijinali 3 disk lik paket halinde. Pakette oyunun yanı sıra bir bonus disk ve ayrıca birde Soundtrack albümü bulunuyor. Bonus diskte 10 yıldan bu yana yayınlanan Tomb Raider resimleri, tanıtımları ve Tomb Raider'ın detaylı bir geçmiş dosyası bulunuyor. Soundtrack albümünde ise Tomb Raider Legend albümünün çok özel şarkıları ve Anniversary'in müzikleri bulunuyor.
Oyun 4.1 GB. Piyasada  değişik versiyonları bulunuyor. Bendeki versiyonu tek DVD ve kurmak gerekmiyor. Doğrudan CD den oynama imkanı var. Ama hard diske kopyalayıp oynarsanız daha hızlı oynayabilirsiniz. Her iki halde de Saveleri Belgelerim "Eidos" klasörü altına kaydediyor.

Kısa bir demodan sonra büyük bir patlama ile oyuna başlıyorsunuz.Zaten bu demoyu TR1 den hatırlıyoruz. Renkler ve grafikler TR7 Lengend'i andırıyor. Çünkü aynı grafik motoru kullanılmış.  Renk uyumu çok güzel. Çok karanlık yerler yok. Tomb Raider Legend'ın marifetli grafik motoru kullanılıyor ancak firma bu sefer yeni nesil grafik efektlerini oyuna eklememiş ve oyunda HDR de bulunmuyor

Ana ekranda 5 seçenek var
1- Play game: Oyuna buradan başlayabilirsiniz.
2- Play Manor: TR7 deki gibi Lara'nın malikanesi (şatosu)
3- Options: Oyun ayarlarının yapıldığı yer. Buradan klavyeyi, renk çözünürlüğü, ses ayarı, altyazı ayarları ve daha bir çok ayarı yapabilirsiniz.
4- Reward: Madalyaların olduğu yer. Topladığınız ödülleri buradan görüyorsunuz
5- Change Profil: Buradan kendi profilinizi ayarlıyor veya defauld profilden oynuyorsunuz.

Oyunun 3 zorluk derecesi de iyi olmuş. İsteyen kolay isteyen orta oynayabilir. Yok arkadaş ben eski TR oyuncusuyum bunlar beni kesmez diyorsanız hard seçeneği sizin için. Kolay modda düşmanların enerjisi daha çabuk boşalıyor, kendi enerjimiz daha az boşalıyor. Ayrıca Chekpointe tekrar başlayınca enerjimiz fullanıyor. Buna bakarak sakın oyun çok kolay demeyin
Oyunda Lara tamamen TR7 Legend teki gibi dizayn edilmiş. hareketler mause ve klasik A-D-W-S tuşları ile oynanıyor. Ayrıca yavaş yürüme hoplama zıplama tuşları aynı. Amuda kalkma başarılı bir şekilde yapılıyor. Ara demolar çok hoşuma gitti. İp atlama (Grapping) bu oyunda da çok işimize yarayacak. Tırmanmalar, büyük uçurumlardan atlamalarda bir değişiklik yok. Aynen aynı heyecanla devam ediyor.
Oyunda herhangi bir araç kullanmıyoruz. Legend'da  motosiklet kullanma bölümleri oyun severler için çok iyi olmuştu. Anniversaryde sadece bir demoda motosiklet kullanma sahnesi var. 4 çekerli motorlar, kar araçları ve motosiklet ve cipler TR4 te kaldı. Maalesef Anniversaryde yok.

  Sesler ve müzik başarılı bir şeklide yapılmış. Oyuna başlayınca mekanlar size hemen tanıdık gelecek. Çünkü Annyversary, TomRaider oyunlarının 10 cı yıl hatırası olmuş. Dolayısıyla Tombraider 1 müziklerini duyup nostalji yaşayacağınıza emin olun. İlk müzik, TR1 in açılış müziği.  Biraz daha yapılandırılmış hali.
  Oyunun konusu: Natla Tecnology şirketinin başı Jacqueline Natla, efsanevi scion aletini tekrar ele geçirmek için Lara'yı kiralıyor. Bu Secion üç parçadan meydana geliyor. Hali ile dünyanın değişik yerlerine dağılmış vaziyette. Peru, Yunanistan ve Mısırda. Lara bu parçaları bulup Natla'ya verecek. Çünkü vazifesi bu ama 3 parçayı bulup verdiği zaman Secionun gizli gücünü anlıyor. Natla!nın kötü emellerine alet olmak istemiyor. Tabii ki bu durumda birde Natla ve adamları ile uğraşmak onları alt etmek mecburiyetinde kalıyor. Bu tamamen TR1 in konusuna uyuyor.

Bölümleri şu şekilde özetliyebiliriz:

Peru: Scion'un ilk parçasını bulmak Mağralar 'dan yola çıkarak, Vilcabamba Şehrine  Qualopec' in Mezarı'na oradanda Lost Valley bölümüne uğruyor. Bu bölümde karşımıza; T-Rex (dinazor, raptor), Ayı, Yarasa, Kurt gibi düşmanlar çıkıyor. Evet bu oyunda da Tr1 deki gibi T-Rex heyecanı yaşayacaksınız.
Avrupa: Scion'un 2. parçası için Avrupa'ya gitmek gerekiyor. Burada Lara parçayı St. Francis Folly de buluyor. Ayrıca Lara Colosseum , Midas'ın Sarayı , Sarnıç  ve Tihocan'ın Mezarı 'na da (Tomb of Tihocan) uğruyor Burada düşmanlarınmız; Goril, Fare, Aslan, Timsah.
Mısır: Lara son parça için Mısır'a , Khamoon Şehri'ne (City of Khamoon) gidiyor. Buranın yanında Khamoon 'ın Dikilitaşı (Obelisk of Khamoon) , Scion'un Tapınağı ( Sanctuary of the Scion ) gibi yerleride görüyoruz. Düşmanlarımız; Panterler, Mutant Mumyalar, Timsahlar, Kanatlı Mutanatlar , Yarı insan Yarı at biçimindeki yaratıklar.
Atlantis : Lara Scion'u yok etmek için ,Natla'nın Maden Ocaklarını ( Natla's Mines) ve Atlantis'i geçerek , Natla' yı Büyük Piramit'e (Great Pyramid) kadar izliyor. Düşmanlarımız ; Natla'nın Fedaileri , Kanatlı Mutanatlar Ve Dev bir Mutant.Son olarkta Mutasyon geçirmiş Natla ile karşılaşıyoruz.
Oyundaki karakterle şu şekilde:
Jacqueline Natla: Natla Sirketinin baskani.
Pierre, Larson. Kold ve The Kid: Natlanın adamları.

Düşmanlar daha ziyade hayvanlar ve yaratıklar. İnsanlarla savaşırken daha ziyade ekrana gelen ok işaretleri ile Laraya yön veriyoruz. Yani demoya müdahale etme imkanı sağlanmış. Mesela adamlarla savaşırken bize yumruk atacağı zaman ekranda aşağı ok işareti görünce klavyeden aşağı yön tuşuna basmamız isteniyor. Zamanında basılırsa yumruktan kurtulabiliyoruz. Ama yapamazsak yumruğu kafamıza yemek işten bile değil. Bu demoya müdahale Laegend'te de başarı ile kullanılmıştı. Başka bir oyunda bunun örneğinin olduğunu zannetmiyorum.
Hayvan düşmanlarla savaşmak daha zor çünkü bunların zeka seviyesi Lagend ten daha iyi. Sürü halinde saldırıya geçebiliyorlar. Yeni bir özellikte el veya paçanızı kaptırsanız bırakmıyorlar. Bundan kurtulmak için yön oklarına devamlı basmak mecburiyetinde kalıyorsunuz ki bayağı bir enerjinizi götürüyorlar. Artık yüksek bir yere çıkıp bu hayvanları öldüreyim olmuyor. Çünkü çıktığınız yerin altına saklanıyorlar ve sizin oradan inmenizi bekliyorlar. Yani işte böyle akıllılar.

Diğer dikkat etmeniz gereken şeyler tuzaklar. Zaten tuzak, bulmaca, macera demek TombRaider demek. Tuzaklara tombraiderciler alışıktır. Çok defa bastığımız yer göçüyor veya arkamızdan bir taş küre bizi kovalıyordu. Anniversaryda taş küre olmamakla birlikte (Bir yerde var. O da bizi kovalamıyor)
tuzaklar bol bol var. Ayrıca bulmacalar daha akıllıca ve mantıklı. Bunları çözmekte zorlanmazsınız. (Bulmaca demek TR4 demektir.)
Bulmacalarda fizik kurallarından da faydalanılmış. Bazı bulmacalar TR1 deki bulmacalar ile aynı. TR1 oynayan mesut ve şanslı kimselerdenseniz bu bulmacaları çözmekte zorlanmayacaksınız. Haa bulmacayı çözmekte zorlanırsanız Laranın günlüğüne bakıp ip ucu alabilirsiniz. (Tab tuşu ile girilen inventoryde) Tabii ki bu söylediklerim oyunu ilk oynayanlar için.

Oyunun mekanları TR1 e sadık kalınarak daha güzel dizayn edilmiş. Bir bölüm uzun sürebiliyor. Düz gidip bölümü bitirebilirsiniz. Ama bonusları toplamak için mutlaka yan yollara sapmanız gerekecek. Böylece maceracı ve araştırıcı  ruhunuza da hitap edilmiş.

Oyuna Lara'nın evinde başlamanızı tavsiye edeceğim. (Play Manor). Eski TombRaiderciler bilirler bu ev Laranın evi olup hareket alıştırması yapılıyor. Yani bir nevi Traning yeri. Ayrca ev içerisinde açılmayan kapılar ve bu kapılar arkasında gizemli nesne ve olaylar var. Buralardan topladığımız bonuslar ile bir çok avantajlar elde edebiliyoruz. Örneğin oyunu bitirme yüzdesini artırırsak Laranın evindeki gardırobundan bir çok elbise seçip bununla oynayabiliriz. Sadece bu kadar mı? Elbette değil Cheat modunu açabiliyoruz. Daha iyi silahlar elde edebiliyoruz. oyunun konsept çalışmalar, müzik seçmeler hep bu sayede oluyor. Bu nedenle bonusları mümkün olduğunca toplayın.
Legend teki gibi Altın gümüş bronz ödüller bu oyunda yok. Anniversaryde,  Relics eski eser gibi eşyalar, Artifact gibi insan yapımı sanat eserini topluyoruz. Bunlarda aynen Altın gümüş ve bronz ödüller gibi oyun yüzdemizi artırıyorlar ve Laraya çeşitli ödüller verilmesini sağlıyorlar. Elbise seçmek, müzik seçmek, cheat modunu açmak gibi.

Lara'nın evi TR1 deki gibi dizayn edilmiş. Tabii ki 10 senede çok şey değiştiği için hala bir aristokrasi olsada daha modern Olmuş. Legend te bahçeye çıkamıyorduk. Burada bahçeye çıkıp dolaşa biliyoruz. Bu dolaşma can sıkıntısından değil bir şeyler bulmak için. Havuzda yüzebiliyoruz. Yüzme hareketlerini burada öğrenebiliriz. Legend ten itibaren Lar'nın yüzme sitili değişti. Hemen burada belirteyim yüzme çok iyi ayarlanmış. Normal yüzerken kurbağalama yapıyorsunuz ama aksiyon tuşuna basınca düz ve daha hızlı yüzme oluyor. Maceraya atılınca uzun su tünellerinde geçmek icap edince bunun ne derece önemli olduğunu anlayacaksınız. Tabii ki sudan çıkınca damlaların yere dökülmeleri çok gerçekçi.

 Bu alıştırma hareketleri ilk defa TombRaider oynayacaklar için iyi düşünülmüş. Ama usta TR için de gizli eşyaları bulmak, uşakla dalga geçmek için birebir. Ormanlık alanlarda kuş sesleri, yaprak dökümleri çok harika. Ara sıra kurt ulumaları gerçekten çok güzel. Kapalı alanlarda sesler daha boğuk geliyor. Sert zeminde koşma ile sulu alanda koşma sesleri değişik. Bu ayrıntılar bile göz ardı edilmemiş.

Oynayış şekli:
Tomb Raider Legend ile aynı, W-A-S-D tuşları ile Lara'yı yönlendiriliyor ve mause ile etrafa bakıyorsunuz. Mause sol tuşu ateş sağ tuşu ile combat modu dediğimiz savaş moduna giriyorsunuz. E tuşu aksiyon tuşu yani etraf ile etkileşime giriliyor, kol indirme sandık çekme itme ,yerdeki nesneleri alma gibi işleri bu tuş yardımı ile yapıyorsunuz. Space tuşu ile de zıplayabiliyorsunuz, Z tuşu ile otomatik nişan alma yerine kendiniz nişan alabiliyorsunuz Q tuşu ise kancanızı atmanızı sağlıyor. Bu tuş sayesinde dolayısı ile halatınız atınca uzak yerlere atlayabiliyorsunuz veya eşyaları çekebiliyorsunuz. Tab tuşu klasik envanterinizi açmanız sağlıyor. Envanterde silah seçme, medipack kullanma, topladığımız nesneleri kullanma gibi ayarları yapabiliyoruz. Artık sağlık çantamız TR1 deki gibi küçük ve büyük medipack şeklinde. Diğer olumlu bir durumda bu medipackları Lagendteki nin aksine envantere girmeden kullanabiliyoruz. Bu işi yapan tuşlar büyük sağlık paketi için B, küçük sağlık paketi için V tuşu.
Bütün bu tuşlar oyunun opisyon ayarlar kısmından göre değiştirebilirsiniz. Hangisi kolayına giderse öyle yaparsınız. Ama şunu söyleyeyim Slow moda yani yavaş moda geçişte sağ mause tuşu çok işe yarıyor. Ben sağ tuşu ip kullanacağım ve yavaş modu kullanacağım zaman değiştiriyorum. Çünkü bu aksiyonları yapmak için klavye tuşları uygun olmuyor. Mause sağ tuşu daha pratik ve kullanılışlı. Düşünün geriye takla atarken aynı zamana ipte atmanız gerekiyorsa bunu klavye tuşlarla başarmak zor. Slow motionda tuşa basmak için 2 saniye zamanınız olacak. Buda ancak sağ tuşla başarılabilinir. Bu birazda alışkanlık meselesi.

Lara artık elerini de kullanabiliyor. TR1 den hatırlayanlarımız vardır. Bir yerden atlayınca tutunmak için CTRL yapılırdı. İşte şimdi bu CTRL yi kullanarak kayalara tutunabiliyoruz. Hedef kilitlenmeyi de elle veya otomatik yapabiliriz. Gerçekçi oyunda elle kilitlenme iyi bir seçenek. Ama bu usta TR ciler için.

Lara sütunlar arasında bir birine zıplayabiliyor. Direklerin tepesine en sivri ucuna zıplayıp orada durabiliyor. ama biraz bekleyince düşme tehlikesi beliriyor. Bu durumda sağ altta el işaretini gösteren sarı bir ikaz işareti çıkıyor. İşte o an E tuşuna devamlı basarsanız dengenizi koruyabiliyorsunuz. Bu durum ilk defa bu oyunda görüldü. Yukarı zıplama tekniği Legendten daha iyi olmuş. Artık 2 ci kata zıplarken direk zıplamıyor ayağını koyup zıplıyor ki bu daha mantıklı hem daha estetik olmuş. Diğer bir yenilikse bir duvarın yanında çelik halatınız yukarıdaki çengele atıyorsunuz ve duvarda koşabiliyorsunuz. Bu koşma yön tuşları ile artırılabiliniyor azaltılabiliniyor.
Prince Of Persiada da bu duvarda yürüme hareketi vardı. Ama oradaki çok saçmaydı. İpsiz olarak duvarda yürümek bana çok gülünç gelmişti. Annisarvery de bu daha mantıklı ve daha estetik olmuş. Bu hareket bilhassa son bölüm Final Confilct te bol bol kullanıyorsunuz. Ulaşılamayan yerlere ancak böyle ulaşacaksınız.
Bir nevi bullet time olan slow motion, (İlk defa Max Payne oyununda kullanıldı) yani yavaş mod, Anniversary bölüm sonlarındaki bölüm sonu canavarlarını geçmek için çok önemli.
Düşmanla savaşırken zamanı yavaşlatırsanız 2 saniyelik bir bekleme düşmanınızı alt etmek için yeterli olabilir. Bu yavaşlatmayı siz yapamıyorsunuz izin verildiği zaman kullanabiliyorsunuz. Yapılacağı zaman ekranın sağ altında dört yönü gösteren ok işaretleri çıkıyor. İşte o zaman slow moda geçerseniz amacınıza ulaşıyorsunuz. Buda 1-2 saniyelik bir süre. (Shift veya sağ mause tuşu)

Grafikler  Legendtekinin aynı. Sadece fark olarak yeni nesil efektler (Next Genaration) Anniversary de kullanılmamış. Bunun artı sonucu PC ye fazla yük bindirmiyor. Her sistemde kolay çalışması sağlanıyor. Gerçi Legend next generationda grafikle oynamak müthişti ama bir çok oyuncu PC nin kaldırmaması nedeni ile bu özelliği açmadan oynadı. Bu nedenle bence büyük bir eksiklik değil. Fakat oyun yapımcıları grafik motorunda bazı değişikliklere giderek hem bu eksikliği kapatmışlar hemde daha güzel grafiklerin oluşmasına izin vermişler. Ayrıca Lara'nın modellenmesi daha itina ile yapılmış. Lagend' tekinin aksine biraz daha sevecen. Işık efektleri de çok güzel kullanılmış. Su altındayken ışığın süzülmesi göze çok güzel geliyor. Sadece bazı yerlerde Lara'nın direklerin içinden geçmesi hoş olmamış.

Oyunun sesleride çok iyi yapılmış. Zaten müziklerine diyecek yok.
Tomb Raider: Legend müzik bestecisi Troels B.Folmann, Anniversaryin de müziklerinide kendisi yapmış. Bu adam müzikleriyle BAFTA ödüllerinde En İyi Müzik dalıında ödül almış.
Her bölümüm müziği değişik ve bunlar TR1 oyunu müziklerinin daha gelişmiş ve yapılandırılmış şekli. Efektler içinde bunu söyleyebiliriz. Kurt uluması, goril çığlığı, aslan kükremesi veya T-Rex haykırması çok gerçekçi. Zaten bir hayvan yaklaşmadan önce sesini duyorsunuz ve müzik sizi gaza getiriyor. İster istemez havaya giriyorsunuz. Düşünün mağarada ilerlerken mağaranın soğuk ve ürkütücü ortamında bir kurt uluması tüyleriniz diken diken etmeye yetiyor. Silah sesleri patlama efekt ve seslerde çok güzel . Her şey yerli yerinde. Karakterlerin konuşmaları her karaktere göre tam bir uyum içinde. Lara'nın ve Natla'nın konuşmalar tiplere ve karakterlere uygun. Ayrıca goril gibi olan Kold hem fizik ve hem de ses olarak kötü adam rolünü tam yerine getiriyor. Lara'yı, Keeley Hawes seslendiriyor. Natla karakterinide Jennifer Hale seslendiriyor.

Oyundaki yenilikleri ve Legend  farklılıklarını şu şeklide belirtebiliriz:

1- Kontrol temelde legend gibi ama bazı değişikliklerde var. Mesela bir yere tutunuyor, üste atlamak için artık atlamıyor ama ayaklarını kullanarak ayaklarını duvara basarak yukarı zıplıyor.
2- Bu oyunda Zip ve Alister gibi yardımcılar yok. Kendi başımıza kalıyoruz. Problemleri kendimiz çözüyoruz.
3- Yerdeki eşyaları artık Legendteki gibi üzerine gidince almıyoruz. TR oyunu aslına dönmüş. Şimdi yanına gidiyoruz bir sarı ikaz işareti çıkıyor. Aksiyon tuşu yani elle alabiliyoruz.
4- Cep bilgisayarımız (PDA) yok. Bu nedenle yardım alamıyoruz. Ayrıca dürbünümüzde yok. Bu biraz eksiklik oluşturuyor. Çünkü dürbün çok defa bir yer hakkında güzel bilgiler veriyordu. bazen gizli bölmeleri dürbünle görüyor ve yapılacak işleri bununla anlıyorduk.
5- Bir eşyayı ilk defa aldığımızda bunun hakkında bilgi sahibi oluyoruz.
6- Manyetik halat gitmiş onun yerine  kancalı bir halat almış. Bu mekanik yerlere yapışmıyor sadece çengel olan yerlere takılabiliyor. Atlamalarda ve eşya çekmede duvarda yürümelerde çok işimize yarıyor.
7- Nişan alması hedefleme sistemi değişmiş. Legend de eli silahlıyken karşıdan yani yüzden göremiyorduk. Şimdi görebildiğimiz gibi yanlara da sıçramalar yapabiliyoruz.
8- Lara Legend'a göre daha atletik. Daha hızlı ve daha kıvrak. Hareketler daha estetik.
9- Lara' modellemesi şimdiye kadar yapılan bütün TRr oyunlardan hepsinden güzel olmuş. Ama sanki biraz daha sosyetik gibi olmuş. Çünkü maceradan maceraya koşan bir kimseye bu tipleme gitmemiş.
10- Kurt gibi aslan gibi düşmanlarla savaşırken yanınıza çok yaklaşırsa paçanızdan kolunuzdan bacağınızdan yakalıyor. Kurtulmak için çok uğraşıyorsunuz tabii bir miktar enerjide bu sıra uçup gidiyor.
11- Silah olarak en sık kullandığımız Pistol, Uzi Ve Shotgunta eklenmiş. Magnum ve başka silahlar maalesef yok. Bombada yok.
12- Yer çekimi özelliği çok güzel kullanılmış. Bazı bilmeceler bu sayede çözülmesi de iyi düşünülmüş.
13- Croft Manor yani Laranın evi (Şato mu demeli) çok detaylı ve çok büyük. Bu başlı başına bir oyun olurdu diye düşünüyorum.
14- Legend teki gibi Altın gümüş bronz ödüller bu oyunda yok. Anniversaryde Relics eski eser gibi eşyalar, Artifact gibi insan yapımı sanat eserini topluyoruz. Bunlarda aynen Altın gümüş ve bronz ödüller gibi oyun yüzdemizi artırıyorlar ve Laraya çeşitli ödüller verilmesini sağlıyorlar.
Eski oyunlarda secretler vardı. Bütün secretleri (Gizli yerler) bulunca oyun sonunda ek bir görev oynamamızı sağlardı.
15- Düşman yapay zekasının Legend'a göre daha iyi. Artık düşmanlar daha iyi organize oluyorlar.
16- Daha önce olmayan Snake yürüyüşüde eklenmiş. Ama hiç bir yerde kullanma ihtiyacı duymadım.
17- Zaman yavaşlatma (Time Bulletin) veya slow mod Legendte de vardı. Ama burada daha çok önem kazanmış. Çünkü bunu kullanmadan bölüm sonlarını geçmeniz çok zor. T-Rex i karanlık bir yere çekip sinirlendirmeden devamlı ateş ederseniz ve bu ateş etmekten yorulmazsanız 20-30 dakika sonra öldürebiliyorsunuz. Ama bu metot diğer bölüm sonu yaratıklarında geçmiyor. Mutlaka slow modu kullanmalısınız. Yoksa sınırsız olan pistoller bile yetmeyecektir. Zaman yavaşlatma maalesef her zaman yapabileceğinizi bir şey değil.
18- TombRaider oyunlarında ilk defa gördüğümüz bir özellikte de bölüm sonu canavarlarını enerjilerini altında kızgınlık barının olması. Bu çok hoş olmuş. Çünkü canavara ateş açtıkça bu kızgınlık barı doluyor ve çığlık atıyor (İşte bu an zaman yavaşlatılma zamanı) Mesela dinozoru böyle kızdırsanız öyle bir bağırıyor ki kendinizi King Kong filminde zannediyorsunuz. Ama kızdırmadan yavaş yavaş ateş edipte öldürmek mümkün.
19- Legend'te invantory yoktu. Kullanacağımız eşyaları tuşlar ile seçiyorduk. Aniversaryde invertory sistemi var ve çokta kullanışlı. Ayrıca aldığımız eşyalar hakkında bilgiyi, silah ve medipack kitlerimizin durumunu buradan öğrenebiliyoruz. Bulmacalar hakkında tiyo öğrenmek istersek invetorydeki Lara'nın günlüğüne bakmalıyız..
20- Mause tekerleği ile silah değiştirebiliyoruz. Buda Anniversrye yeni eklenmiş bir seçenek. Çok kullanışlı olmuş.

Son sözü söylemeden önce şunu belirtmekte fayda var. Eidos ve dolayısıyla  Criystal Dynamics çok güzel iş çıkarmış. Oynarken tam bir nostalji olmazsa da eski oyunu yeni versiyonu ile oynamak çok güzel bir şey. Bu havayı bize teneffüs ettiriyor. Bu oyunu bir ara oyun olarak görmek doğru değil. Başlı başına bir oyun olmuş. Ama kesinlikle TombRaider oyunlar devam oyunu değil. Devam oyunu büyük ihtimalle 2008 yılında çıkacak. Ama gönlümüzden geçende oyun firmasının meselâ TombRaider 2 nin 3 ün 4 ün bu şekilde gelişmiş versiyonun çıkarmaları ve biz oyuncuları memnun etmeleri.

Bir TombRaiderci olarak bu oyunu zaten alıp oynayacaksınız. Ama ilk defa bu oyunla tanışanlar için şunu söylemeliyim kaçırılacak bir oyun değil.
Birde fanatik TombRaider düşmanları var. Bunların sesleri Legendte biraz kısılmıştı. Annversaryde ise sesleri hiç çıkmayacak. Peki bu fanatik düşmanlar  oyunu alıp oynayacaklar mı? Bilmiyorum umurumda da değil.
Crystal Dynamics bize 10 cu yılda bir armağan vermiş. Bizde kendilerine TombRaider fanatikleri olarak teşekkür ediyor yeni seri oyunlarını sabırsızlıkla bekliyoruz.
Hepinize iyi oyunlar.


Oyun hakkındaki görsel videoları aşağıdaki linklerden izleyebilirsiniz.
Annivarsry Tanıtım Videosu
http://www.youtube.com/watch?v=1-Kg4oLqd-M   
Tanıtım

Lara Manor Videosu:
http://www.gamesradar.com/gb/ps2/game/news/article.jsp?sectionId=1006&articleId=20070502121129125077&releaseId=2006013012447843002
Lara Manor

T-Rex Kapışma Videosu
http://www.youtube.com/watch?v=XRij-jboGhA&mode=related&search=  T-Rex